Historisch overzicht IJsclub Eensgezindheid uit de feestgids uit 1996
1871 Oprichting op 27 januari in de Witte Arend, 9 leden.
1881 De bode krijgt 5 gulden per jaar, hem wordt gezegd dat hij tijdens zijn werkzaamheden voor de club geen werkman is. Hij moet er dus netjes bijlopen.
1890 Dit jaar werd er 4 keer vergaderd, meestal op zaterdagavond.
1891 Dr. L. de Jong, arts te Koudum wordt benoemd tot beschermheer. Er werd altijd gereden om geldprijzen. De beschermheer stelt de premie (2e prijs) beschikbaar. Gevolg: groot feest tot de politie komt en roept: “Heren, het is 11 uur”.
1893 Artikel 15 wordt veranderd. De gulden contributie moest in juli worden betaald i.p.v. in oktober. Reden: in de winter zijn de inkomsten schraal.
1894 Het fanfarekorps van Molkwerum speelt langs de baan. Men probeert kunstlievende leden te maken ter dekking van de kosten.
1896 Viering 25-jarig jubileum. Er wordt een vaandel aangeboden.
1897 Mr. Bus vertrekt naar Enkhuizen, wordt erelid en schenkt een sportmeter.
1912 De voorzitter verloot 100 en 50 sigaren als dank voor de trouwe opkomst.
1913 Kleedtentjes worden aangeschaft.
1919 D. Schellinga stelt een voorzittershamer beschikbaar.
”Dat is beter dan een bierfles te gebruiken”.
1921 Brief naar de minister om de Put te mogen gebruiken als ijsbaan.
Verzoek wordt afgewezen omdat de ijsclub geen rechtspersoonlijkheid is.
1924 Voorzitter dankt D. Schellinga voor “de mooie daad, die hij heeft betoond bij het ongeval van P. Wijbrands”
1930 Er wordt besloten dat de vrouw van een politieman geen vrije toegang tot de baan heeft. In de dertiger jaren was er soms levende muziek langs de baan, zoals het duo Griek van Hindeloopen. Ook verzorgde Inke Bakker soms versterkte grammofoonmuziek.
1936 65 jarig bestaan zal worden gevierd op 28 jan. Maar omdat de voorzitter en de secretaris “ongesteld” zijn wordt het feest uitgesteld tot 6 februari.
1936 Afscheid van voorzitter Sibbele de Roos na 24 jaar vanwege verhuizing naar Warns.
1943 8 december. “Met de houding, die de Nederlandse Schaatsbond heeft aangenomen tegen de maatregelen, welke Den Haag wilde nemen, door te besluiten in ’t geheel geen wedstrijden te houden, uitgezonderd leden en schoolwedstrijden, verklaart onze club zich solidair. Ook wij willen als Vrije Vriezen geen inmenging dulden in eigen aangelegenheden en binden met hen de strijd aan door te protesteren tegen de amateursbepalingen”. Besloten wordt deze winter alleen wedstrijden te houden van leden, daar er voor de kinderen toch niets te krijgen is.
1945 In januari wordt besloten deze winter geen wedstrijden te houden en wel met het oog op het Duitse gevaar voor de jonge jongens.
1945 In december komt er een geheel nieuw bestuur Aftredend zijn:D. de Roos vz, C. Visser vvz, I. de Vries secr. En keurmeesters T. Salverda en J. Wijbrands. Het nieuwe bestuur wordt: Y.B. de Vries vz, H. Koopman vvz, R.H. Visser penm, M. Strikwerda secr. En keurmeesters G. Mulder, I.A. Bakker, H. Mulder en H. van Dijk. Het ledenaantal is door de jaren heen gegroeid van 80 naar 200.
1951 Smits en Zwaan mogen ijs zagen in de Dijksvaart. Voorwaarden: een baan vrijhouden, afzetting en verlichting verzorgen.
1953 Op 3 februari wordt besloten 200 gulden beschikbaar te stellen ten bate van de overstromingsramp in Zeeland
1953 Er wordt toestemming gevraagd aan de gemeente om de Put geschikt te maken voor ijsbaan.
1955 Op 22 dec. Een buitengewone ledenvergadering i.v.m. een nieuwe ijsbaan. Men is 10 jaar bezig geweest om een ijsbaan te krijgen. Op 28 dec. Gaat de eerste spade in de grond en op zaterdag 14 jan. Is de opening, gevolgd door de eerste rijderij op 2 febr. Er werd een verloting gehouden. De eerste prijs was een fiets ter waarde van 150 gulden. Winnaar was Jan van der Wal.
1958 Verlichting op de baan. Kosten 900 gulden. De opbrengst van een knal-avond was 338.20 gulden.
1961 Gemeente besluit tot de bouw van zomerhuizen op het ijsbaanterrein. “We zien meer in zomerhuisjes dan in een ijsbaan met deze kwakkelwinters” Bezwaarschriften, handtekeningactie, niets helpt.
1963 Begonnen wordt met het opspuiten van de ijsbaan
1963 Legaat van de dames Strikwerda van 1000 gulden voor de kinderrijderijen. Toertochten en autorallys over het IJsselmeer. De kas wordt flink gespekt. Na kritiek van de leden treed het bestuur af, er komt een nieuw bestuur: Jan K. Visser vz, J.A. Bakker vvz, D. Albertsma secr, R.H. Visser penm, en de keurmeesters A. Beima, Jan Folkerstma, Tj. Ligthart en Jac Bleeker. Besloten wordt een ijsbaan aan te leggen in het verlengde van de vorige, (33 voor, 4 tegen en 2 stemmen ongeldig)
1967 De ijsbaan is klaar, Berghokje en verlichting door vrijwilligers gedaan. Kosten verlichting 1313 gulden
1971 100 jarig jubileumfeest in de Klink in Koudum, men ging hier met bussen heen.
1976 Aankoop geluidsinstallatie samen met de Oranjevereniging.
1977 Secretaris Lieuwe Bouma gaat vanwege verhuizing uit het bestuur. “Geen rouwbeklag en geen bloemen voor mijn pennenwerk”volgens hem zelf.
1979 P.E.B. keurt de verlichting baan af. Gemeente stelde 5500 gulden beschikbaar. Weer lid geworden van de KNSB.
1982 Het hokje bij de baan is geïsoleerd.
1984 Grond op de baan gebracht.
1985 Nijefurd toertocht voor onderling contact en saamhorigheid in de nieuwe gemeente. Verlichte baan op de oude haven. Wereldprimeur: ringrijderij voor paren opde slee, Elfstedentocht.
1986 Elfmerentocht, Z.W.H. tocht en Elfstedentocht.
1987 Een prachtige schaatsmiddag met mooi weer op zee achter de Kaap. IJsbergen.
1990 Lekkage op de baan vanwege muskusratten.Bescherming d.m.v. betonnen platen. Aanschaf nieuwe pomp.
1991 Er valt 30 cm sneeuw, Age Bandstra veegt de banen met een zelf gemaakte eendschuiver. Mini Elfstedentocht met 125 kinderen.
1993 Schaftkeet wordt omgebouwd tot koek en zopie
1994 Het petekind van Willie, Ids en pieter ziet het daglicht. Na enkele kinderziekten werkt de schuiver.
1995 Op 12 april een extra ledenvergadering met plannen voor een nieuwe ijsbaan. De 36 aanwezige leden waren eensgezind voor de plannen. Na de nodige voorbereidingen starten de werkzaamheden op 3 juli. Officieuze opening op 29 december.
1996 27 januari het 125 jarig jubileumfeest in de Kaap en de opening van de nieuwe ijsbaan.
Tot zover de aantekeningen uit de oude notulenboeken, geschreven door Meester Jan Otter